2021–1–HU01–KA122–VET-000017021 - Fenntartói szerepvállalások jó gyakorlatainak megismerése – fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért
2021–1–HU01–KA122–VET-000017021 - Fenntartói szerepvállalások jó gyakorlatainak megismerése – fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért
A Szegedi Szakképzési Centrum 2021-ben sikeresen pályázott a Tempus Közalapítvány KA122 Erasmus+ Mobilitási projektek - Rövid futamidejű mobilitási projektek a szakképzés területén című pályázati felhívásra. Ezzel a Szegedi Szakképzési Centrum szakképző intézményein kívül fenntartói szinten is elindult a nemzetköziesedés folyamata. A projekt a „Fenntartói szerepvállalások jó gyakorlatainak megismerése – fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért” címet kapta, a projekt azonosító száma: 2021–1–HU01–KA122–VET-000017021, melynek keretén belül három partnerországba – Finnországba, Franciaországba és Németországba – tettek szakmai látogatást a Centrum munkatársai és szakképző intézményeinek igazgatói.
A projekt fő célja az volt, hogy a Centrum és iskolái minőségi szakképzési lehetőséget biztosítsanak tanulóik számára. Ehhez nélkülözhetetlen az európai jó gyakorlatok, trendek megismerése. Az Centrum szintű intézményi-, valamint a nemzetköziesedési stratégia és a szakképzés megújulása arra késztetett bennünket, hogy a magyar tapasztalatok mellett megismerjük és beépítsük az Európában bevált, sikeres és a piaci változásokhoz folyamatosan igazodó minőségi elemeket, hiszen partnereink országainak szakképzése nem csak Európában, hanem világszerte elismert. Oktatási profilunk partnereinkkel megegyezett - iskolarendszerű oktatástól a felnőttek oktatásán keresztül a piaci alapú képzésekig -, így az átvett jó gyakorlatok könnyen beépíthetők mindennapi működésünkbe. Az egyeztetésre, megismerésre kerülő fő témák - digitalizáció, fenntartható és környezettudatos szakképzés, inkluzív nevelés-oktatás - mindegyike kapcsolódik a felmért szükségleteinkhez, melyeket a fenntartói oldalról is megtapasztaltunk.
A digitalizáció, a fenntartható és naprakész tudás- és ismeretátadás, a környezettudatosság mindennapi szakképzésünk része, melyet azonban folyamatosan fejleszteni kell. A pandémia időszaka alatt átértékelődtek a tudás átadásának csatornái, nélkülözhetetlen lett az online módszerekkel megvalósuló ismeretek közvetítése, az oktatók digitális eszközhasználatának fejlesztése. A környezetvédelem, a környezettudatos szakmai tevékenység évek óta jelen van képzéseinkben, 2 iskolánk is Örökös Ökoiskola, azonban az európai uniós környezetvédelmi politika 2050-ig kitűzött céljait minden területen szeretnénk beépíteni iskoláink mindennapi működésébe. Feladatunknak tekintjük továbbá a befogadó iskolai környezet megteremtését, a további inkluzív oktatási módszertanok, gyakorlatok megismerését. Mindezek mellett a nemzetközi partnerkapcsolatok bővítése is célunk volt, mely elősegíti a hálózati együttműködés elindulásának folyamatát. Hosszútávon a megszerzett tudás kölcsönös elismerése, bekapcsolódás a hosszútávú mobilitásokba is cél.
A szakképzés színvonalának emelése érdekében az említett kulcstényezőkhöz (digitalizáció,
környezetvédelem, inkluzív nevelés) kapcsolódó gyakorlati megvalósítás megismerése, tapasztalatszerzés, majd ezek beépítése és működtetése a legfontosabb projektcél. Tanítványaink jövője szempontjából meghatározó, hogy olyan fenntartó, igazgató és oktató legyen az iskola falai között, aki képes és elkötelezett a szakma megszerzéséhez naprakész, használható és folyamatosan megújuló tudást biztosítani a napjainkban elvárható elvek és trendek mentén.
Fogadó partnereink voltak:
- CFA de MFR de Vendée
- Schleswig-Holsteinisches Institut für Berufliche Bildung
- TAMPEREEN KAUPUNKI, Tampereen seudun ammattiopisto TREDU
A Szegedi Szakképzési Centrum 2021-ben sikeresen pályázott a Tempus Közalapítvány KA122 Erasmus+ Mobilitási projektek - Rövid futamidejű mobilitási projektek a szakképzés területén című pályázati felhívásra. Ezzel a Szegedi Szakképzési Centrum szakképző intézményein kívül fenntartói szinten is elindult a nemzetköziesedés folyamata.
A nemzetköziesedés folyamatához kapcsolódó projekt a „Fenntartói szerepvállalások jó gyakorlatainak megismerése – fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért” címet kapta, melynek keretén belül három partnerországba – Finnországba, Franciaországba és Németországba – tettek szakmai látogatást a Centrum munkatársai és szakképző intézményeink igazgatói.
Európai jó gyakorlatok
A projekt fő célja, hogy a Centrum és iskolái minőségi szakképzési lehetőséget biztosítsanak tanulóik számára. Ehhez nélkülözhetetlenné vált az európai jó gyakorlatok, trendek megismerése. Az intézményi, valamint a nemzetköziesedési stratégiánk és a szakképzés megújulása arra késztetett bennünket, hogy a magyar tapasztalatok mellett megismerjük és beépítsük az Európában bevált, sikeres és a piaci változásokhoz folyamatosan igazodó minőségi elemeket, hiszen partnereink országainak szakképzése nem csak Európában, hanem világszerte elismert. Oktatási profilunk partnereinkkel megegyezett - iskolarendszerű oktatástól a felnőttek oktatásán keresztül a piaci alapú képzésekig -, így az átvett jó gyakorlatok könnyen beépíthetők mindennapi működésünkbe. Az egyeztetésre, megismerésre kerülő fő témák - digitalizáció, fenntartható és környezettudatos szakképzés, inkluzív nevelés-oktatás - mindegyike kapcsolódik a felmért szükségleteikhez, melyeket a fenntartói oldalról is szerettünk volna megtapasztalni.
A német mobilitás tapasztalatai
A Schleswig-Holsteinisches Institut für Berufliche Bildung (SHIBB) német fogadópartnernél tett szakmai látogatás alatt lehetőségünk volt megismerni a fenntartó szervezeti felépítését, működését, szakképzésének területeit, munkaügyi és gazdasági folyamatait. Betekintést nyertünk a szakképzés szervezésébe, az iskolák életébe. Tanműhelyi látogatást tettünk a szakképzésben kiemelten együttműködő kamarai szerveknél, ahol éppen egy ún. ismerkedés, alapozó oktatás zajlott a faipari és autószerelő szakterületet választók körében. Mesterképzési tanfolyamot is meglátogattunk. Találkoztunk az inklúzió, a digitalizáció és a fenntarthatóság gyakorlati és mindennapi életbe történő beépítésével. Részletes tájékoztatást kaptunk a környezetvédelmi intézkedésekről, a SHIBB szervezet minőségpolitikájáról, minőségbiztosítási tevékenységéről. Az oktatói munka elemei, a továbbképzési rendszer is bemutatásra került. Megismertük azokat a projekteket, amelyek által a szakképzésbe való bekapcsolódást elő kívánják segíteni, mert Németországban is problémát okoz az, hogy egyre kevesebben akarnak kétkezi szakmát tanulni. Megismertük azon felzárkóztató évfolyamokat, amelyek a kompetenciahiányokkal vagy egyéb hátránnyal küzdő tanulók felzárkóztatására szolgálnak. Rengeteg lehetőséget kínálnak a tanulni vágyóknak. A gyengébb képességű diákoknak kiscsoportos felzárkóztatási foglalkozásokat is biztosítanak. Nem hagynak senkit magára. És hogy milyen jó gyakorlatokat hoztunk haza, amelyeket be szeretnénk építeni a Centrum és iskolái működésébe: az oktatók digitális óravázlatainak elektronikus úton történő megküldését a tanulók számára, környezetvédelem és fenntarthatóság intézményen belüli megosztása, közös alapelvek elkészítése, duális képzőhelyekkel való kapcsolattartás formáinak bővítése, csak hogy néhány példát említsünk. A számos hasznos tapasztalat mellett a résztvevő szakértők nyelvismerete is fejlődött, illetve a német precizitást testközelből is megtapasztalhattuk.
Finn példa
A finn Tampere Vocational College Tredu intézményben tett job shadowing alatt a Centrum munkaszervezetének különböző területeiről érkeztek – iskolavezetés, felnőttek szakmai oktatása/felnőttképzés, titkárság, marketing/kommunikáció, pénzügy, számvitel, személyügy, működtetés – a résztvevők, ezért a finn partner ennek megfelelően állította össze a szakmai programot a fenntartásukban lévő 3 szakképző intézményben. A digitális kompetencia területén és a fenntarthatóság gyakorlati megvalósításában a finnek sokkal előrébb tartanak, ezért jó gyakorlatként érdemes az általuk használt módszereket beépíteni a hazai szakképzésbe. Bepillantást nyertünk a finn oktatási és szakképzési rendszerbe, a kapcsolódó vállalkozási tevékenységbe. Hangsúlyos szerepet kapott a szakmai programok során a biztonságos környezet kialakításának kérdése, fizikai és lelki szempontból is. Az iskolákban folyamatosan figyelik és monitorozzák a tanulókat és követik, hogy mentálisan és fizikálisan is biztonságban érzik-e magukat. Fontos részét képezi a rendszernek az iskolai segítők jelenléte (pszichológus, szociális munkás), itt is létezik a hazaihoz hasonló „iskolaőr” munkakör, amely egyszerre fedi le a portás és biztonsági őr szerepeket. Kiemelt feladatnak tekintik az iskolai zaklatások elleni küzdelmet, főleg a megelőzést.
Bizalomépítés és gyakorlatközpontúság
A felnőttoktatásban a szakmai kompetenciák megszerzésére helyezik a hangsúlyt, rugalmasabban kezelik az ehhez szükséges időt. Úgy gondolják, hogy arra is meg kell tanítani a képzésben résztvevőket, hogy a szakmán kívül hogyan menedzselje az életét. Együttműködésre és egymás iránti bizalomra nevelik őket. Jól felszerelt, a 21. század követelményeinek megfelelő iskolai tanműhelyeket látogattunk meg. A képzési profil megegyezett a Centrum fenntartásában működő iskolák képzési profiljával. A Hervanta Campus kiemelkedett a többi intézmény közül a nagyméretű, legújabb technikával felszerelt tanműhelyeiket illetően. Hegesztő műhelyt, vegyész laboratóriumot, szárazépítő műhelyt, autószerelő- és fényező műhelyt, nehézgépkezelő gyakorlati oktatást, különböző szimulátorokat láthattak többek között, amelyek nagy szerepet kapnak a gyakorlati oktatásban.
Az újrahasznosítás közös feladat
Ez utóbbi kapcsolódik a költséghatékonyság és fenntarthatóság témaköréhez, hiszen a diák előbb a szimulátorokon gyakorolja be a technikai fogásokat, a szakmai anyagokat, nyersanyagokat, így takarékosabban tudják használni. Finnországban azt tapasztaltuk, hogy az újrahasznosítás nem valamiféle divat vagy trend, hanem egy olyan közös feladat, amellyel mindannyian hozzájárulnak a környezetvédelemhez. Véleményük szerint, minél korábban kezdik meg a tanulók szemléletformálását, a környezettudatosságra és a környezet szeretetére való nevelését, annál nagyobb az esély arra, hogy felnőttként is ennek megfelelően gondolkozzanak és cselekedjenek.
Szakmai látogatás a francia partnernél
2023. márciusában a Centrum 10 munkatársának útja a franciaországi Vendée tartományba vezetett, ahol egy egész hetet töltöttek az Erasmus+ mobilitási projekt keretében a szakképzés helyi sajátosságainak megismerésével. A projekt célja a francia MFR (Maison Familiare Rurale) rendszer keretében működő szakképző iskolák szakmai munkájának tanulmányozása volt. Ez a hálózat nem állami fenntartásban működő iskolákat tömörít, amelyek a magyarországihoz hasonló duális képzési rendszert alkalmaznak a szakképzés során. Lehetőségünk nyílt betekinteni a partnerintézmény - Fédération Départementale des MFR de Vendée -, valamint iskoláinak és kollégiumainak a működésébe. Megtapasztaltuk az MFR hálózat értékeinek, prioritásainak, hagyományai megőrzésének fontosságát. Ezek a tolerancia (érzékenység), a pozitív gondolkodás, szolidaritás, elkötelezettség és a hitelesség.
Jó gyakorlatokat gyűjtöttünk, meglátogattuk a központi oktatási szervezet több iskoláját, megbeszéléseket folytattunk azok felépítéséről és oktatási struktúrájukról. A megbeszélések során kapcsolatokat építettünk a jövőre vonatkozóan, hiszen a francia partneriskolák nyitottak a nemzetközi együttműködésekre. Nemcsak oktatási intézményekben, hanem duális képzőhelyeken is jártunk, ahol a gyakorlatban nézhettük meg a diákok munkáját, és betekinthettünk tanműhelyi foglalkozásaikba. Találkoztunk a szülői szervezetek képviselőivel, és hosszan beszélgettünk az iskola-szülő-diák partneri viszony fejlődési lehetőségeiről.
Érték az ember
Megtapasztaltuk, hogy prioritásként kezelik az egyéni fejlesztést, a nyomon követést és a gyermekközpontúságot, hogy a diákok intellektuális és gyakorlati képességeinek fejlesztésén túl hangsúlyt helyeznek az én- és a csoport érdekeit figyelembe vevő attitűd fejlesztésére, a magabiztosság, az önértékelés és a diákok önbizalmának növelésére is. A pozitív életérzés fenntartását is komolyan veszik, rekreációs foglalkozások megtartásával, „pihenőszobák” kialakításával, drámapedagógusok foglalkoztatásával. A francia intézményekben nagy hangsúlyt fektetnek az inkluzív nevelésre, mozgásukban korlátozottak integrálására, a tanulási nehézségekkel és zavarokkal küzdő tanulók felzárkóztatására. Megfigyeltük, a cégek eszközökkel, adományokkal támogatják a gyakorlati tanműhelyeket, energiahatékony, környezetbarát, költséghatékony szimulátorokat vonnak be az oktatásba.
A Magyarországon alapvetően szokatlan oktatási formát - a „bentlakásos rendszert” – is megismertük, ahol a diákok az elméleti oktatás idején kollégiumban laknak, önállóan látják el magukat, közösen szervezik meg szabadidős tevékenységüket, együtt tanulnak.
Együttműködés a Centrummal
2023. májusában a francia partner szervezésében megvalósuló kerekasztal konferencián is képviseltette magát a Centrum. Itt olyan közös workshopokat szerveztek a résztvevőknek, amelyeken a fenntartható élelmiszer előállításra került a hangsúly a diákokkal közös munka során, és amelyet a francia szakoktatók irányítottak. Ezen az eseményen került sor az Európai Charta aláírására, mely jelentősége a további együttműködés biztosítása.
A minőségi szakképzés biztosítása
Összességében elmondható, hogy a Szegedi Szakképzési Centrum munkavállalói három országban három különböző fenntartói modellel ismerkedhettek meg, azonban az egyezőség az oktatás-nevelés fontosságában, a Centrum által benyújtott pályázatban is prioritásként kezelt területeken – digitalizáció, környezetvédelem, inklúzió – kiemelt szerepet játszik. Partnerintézményeik magas szintű együttműködése kulcsfontosságú volt a projekt sikeres megvalósításában. A Szegedi Szakképzési Centrum nemzetközi pályázatának legfőbb célja – a minőségi szakképzés biztosítása – több szempontból is megerősítést nyert és jól használható gyakorlati tapasztalatokkal bővült a mobilitásokat követően.
A magyar és a külföldi kollégák között nem csupán jó munkatársi/szakmai kapcsolat alakult ki, hanem barátságok születtek, ami garancia a mobilitás folytatására.
A projekttel kapcsolatban 2023. június 5-én tartottunk disszeminációs rendezvényt a Szegedi Szakképzési Centrumban, melynek keretében az elért eredményekről, a hazahozott jó gyakorlatokról és a további együttműködés lehetőségeiről számoltak be.
A projekt az Európai Unió által finanszírozott Erasmus+ programból valósult meg. A Szegedi Szakképzési Centrum megítélt támogatása 49 350 EUR volt.
A helyi sajtóban megjelent hír a pályázatunkról
A francia partner közösségi oldalán megjelent hír a magyar delegáció fogadásáról
GALÉRIA
Projektek - Fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért - Finn mobilizáció
GALÉRIA
Projektek - Fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért - Francia mobilizáció
GALÉRIA
Projektek - Fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért - Német mobilizáció