2021–1–HU01–KA122–VET-000017021 - Fenntartói szerepvállalások jó gyakorlatainak megismerése – fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért
2021–1–HU01–KA122–VET-000017021 - Fenntartói szerepvállalások jó gyakorlatainak megismerése – fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért
Projekt összefoglaló
Nemzetközi jó gyakorlatok a Szegedi Szakképzési Centrumban
A Szegedi Szakképzési Centrum 2021-ben sikeresen pályázott a Tempus Közalapítvány KA122 Erasmus+ Mobilitási projektek - Rövid futamidejű mobilitási projektek a szakképzés területén című pályázati felhívásra. Ezzel a Szegedi Szakképzési Centrum szakképző intézményein kívül fenntartói szinten is elindult a nemzetköziesedés folyamata. A projekt a „Fenntartói szerepvállalások jó gyakorlatainak megismerése – fenntarthatóság és digitalizáció a jövő szakképzéséért” címet kapta, a projekt azonosító száma: 2021–1–HU01–KA122–VET-000017021, melynek keretén belül három partnerországba – Finnországba, Franciaországba és Németországba – tettek szakmai látogatást a Centrum munkatársai és szakképző intézményeinek igazgatói.
A projekt fő célja az volt, hogy a Centrum és iskolái minőségi szakképzési lehetőséget biztosítsanak tanulóik számára. Ehhez nélkülözhetetlen az európai jó gyakorlatok, trendek megismerése. Az Centrum szintű intézményi-, valamint a nemzetköziesedési stratégia és a szakképzés megújulása arra késztetett bennünket, hogy a magyar tapasztalatok mellett megismerjük és beépítsük az Európában bevált, sikeres és a piaci változásokhoz folyamatosan igazodó minőségi elemeket, hiszen partnereink országainak szakképzése nem csak Európában, hanem világszerte elismert. Oktatási profilunk partnereinkkel megegyezett - iskolarendszerű oktatástól a felnőttek oktatásán keresztül a piaci alapú képzésekig -, így az átvett jó gyakorlatok könnyen beépíthetők mindennapi működésünkbe. Az egyeztetésre, megismerésre kerülő fő témák - digitalizáció, fenntartható és környezettudatos szakképzés, inkluzív nevelés-oktatás - mindegyike kapcsolódik a felmért szükségleteinkhez, melyeket a fenntartói oldalról is megtapasztaltunk.
A digitalizáció, a fenntartható és naprakész tudás- és ismeretátadás, a környezettudatosság mindennapi szakképzésünk része, melyet azonban folyamatosan fejleszteni kell. A pandémia időszaka alatt átértékelődtek a tudás átadásának csatornái, nélkülözhetetlen lett az online módszerekkel megvalósuló ismeretek közvetítése, az oktatók digitális eszközhasználatának fejlesztése. A környezetvédelem, a környezettudatos szakmai tevékenység évek óta jelen van képzéseinkben, 2 iskolánk is Örökös Ökoiskola, azonban az európai uniós környezetvédelmi politika 2050-ig kitűzött céljait minden területen szeretnénk beépíteni iskoláink mindennapi működésébe. Feladatunknak tekintjük továbbá a befogadó iskolai környezet megteremtését, a további inkluzív oktatási módszertanok, gyakorlatok megismerését. Mindezek mellett a nemzetközi partnerkapcsolatok bővítése is célunk volt, mely elősegíti a hálózati együttműködés elindulásának folyamatát. Hosszútávon a megszerzett tudás kölcsönös elismerése, bekapcsolódás a hosszútávú mobilitásokba is cél.
A szakképzés színvonalának emelése érdekében az említett kulcstényezőkhöz (digitalizáció,
környezetvédelem, inkluzív nevelés) kapcsolódó gyakorlati megvalósítás megismerése, tapasztalatszerzés, majd ezek beépítése és működtetése a legfontosabb projektcél. Tanítványaink jövője szempontjából meghatározó, hogy olyan fenntartó, igazgató és oktató legyen az iskola falai között, aki képes és elkötelezett a szakma megszerzéséhez naprakész, használható és folyamatosan megújuló tudást biztosítani a napjainkban elvárható elvek és trendek mentén.
Fogadó partnereink voltak:
- CFA de MFR de Vendée
- Schleswig-Holsteinisches Institut für Berufliche Bildung
- TAMPEREEN KAUPUNKI, Tampereen seudun ammattiopisto TREDU