Hírek
IKK
Hogyan lehet előmozdítani a hosszú távú mobilitást a gyakorlati képzésben?
Az összes érintettet képviselő közvetítő és koordinációs szervezetek felállítása kell, hogy legyen a sarokköve a hosszú távú tanulószerződéses mobilitás előmozdítását és kiterjesztését célzó európai politikának – mondta Mara Brugia, a Cedefop igazgatóhely

Az ACVT feladata, hogy segítse a Bizottságot a szakképzési politikák végrehajtásában. Legutóbbi ülésének egyik témája a szakképzési mobilitás volt, beleértve a gyakorlati képzést.
A Cedefop kutatásából levont következtetéseket ismertetve Ms. Brugia felvázolta azokat a kihívásokat, amelyekkel a hosszú távú tanulói mobilitás területe az évek során szembesült, és amelyeket le kell küzdeni.
Ahogy Ms. Brugia rámutatott, ezek a kihívások a tanulószerződéses gyakorlati képzések természetéből fakadnak, és a munkáltatói elkötelezettségben nyilvánulnak meg intézményi és rendszerszinten egyaránt.

A Cedefop igazgatóhelyettese az alábbi, a hosszú távú tanulószerződéses mobilitás előtt álló akadályokat nevezte meg:
- A küldő és fogadó országokban működő képzőhelyeknek meg kell állapodniuk abban, hogy tanulóik külföldre menjenek és fogadjanak másokat – ehhez pedig koordinációra van szükség.
- Tisztázni kell és meg kell állapodni a tanulószerződéses gyakorlati képzésben résztvevő tanuló és a képző cég közötti kapcsolat természetéről és az ehhez kapcsolódó szabályokról, mint például a státusz, a javadalmazás, vagy a szociális védelem.
- Számos országban és a munkáltatói szervezetek körében a hosszú távú tanulószerződéses mobilitás jellemzően nem szerepel elsődleges kérdésként a szakpolitikai napirenden.
- Hiányoznak azok a szervezetek és hatékony nemzetközi hálózatok, amelyek átvehetnék a hosszú távú mobilitás koordinálását.

A Cedefop igazgatóhelyettese bemutatta a Cedefop szakpolitikai ajánlásait a tanulószerződéses gyakorlati képzés hosszú távú mobilitására vonatkozóan:
- Kezdő lépés a közvetítő szervezetek létrehozása ott, ahol ilyenek még nem léteznek, valamint ezen közvetítők és a szakképzési szolgáltatók részvételének és elköteleződésének biztosítása. Továbbá lehetővé kell tenni számukra, hogy bekapcsolódjanak a határokon átnyúló hálózatok munkájába is.
- A rövid távú mobilitásra a hosszú távú mobilitáshoz vezető lépcsőfokként érdemes tekinteni: a rövid távú mobilitásban megszerzett sikeres tapasztalatok alapján léphet a résztvevő a következő szintre.
- A mobilitás előnyeinek kommunikálása a vállalatok és a tanulók körében, a szociális partnerek nemzeti és uniós szintű támogatásának segítségével.
- Ágazati megközelítést kell alkalmazni a szociális partnerekkel; ez hatékony eszköz lehet egy olyan stratégiában, amely közép- és hosszú távon mobilabbá teszi a gyakorlati képzésben résztvevő tanulókat Európában.
Forrás megjelölése:
https://www.cedefop.europa.eu/en/news/how-advance-long-term-apprentice-mobility
Kép forrásának megjelölése:
https://www.cedefop.europa.eu/files/styles/large/public/acvt-mara_brugia-2-2022-06-17.jpg?itok=W1BEmjGE
KAPCSOLÓDÓ HÍREK

Köbüki ösztöndíj a Déri iskolának
Szakmai elismerés az elhivatott oktatóknak, pedagógusoknak
Szegedi SZC

Központi írásbeli vizsga
Hamarosan megkezdődnek a középfokú írásbeli felvételi vizsgák, fontos információk egy helyen
Szegedi SZc