Hírek
IKK
Uniós kitekintés a tanulószerződéses gyakorlati képzésre: erős jövőképpel a stabilitásért
A vállalati helyszínű gyakorlati képzések kitarthatnak a válság idején is - az érdekelt felek közötti együttműködés minőségétől, mélységétől és szerkezetétől függően – állapítja meg a Cedefop, az Európai Szakképzésfejlesztési Központ által közzétett, euró

A tanulmány azt vizsgálja, hogy hogyan érinti a válság a tanulószerződéses gyakorlati képzéseket, szerepük közös megértése hogyan segíthetne olyan hatékony reformok kidolgozásában, amelyek a tanulók, a munkaadók és a társadalmak javát szolgálják.
2018-ban a Cedefop létrehozta a tanulószerződéses gyakorlati képzéssel foglalkozó szakértők közösségét, amelynek célja az európai tanulószerződéses gyakorlati képzésekkel kapcsolatos ismeretek megerősítése és bővítése elemzések, információcsere és adatbázis építés révén. Az adatbázis strukturált, összehasonlítható információkat gyűjt és mutat be az EU-tagállamok, Izland, Norvégia és az Egyesült Királyság tanulószerződéses gyakorlati képzési programjairól.
A közösség szakértői elemzéseket is készítenek azon tanulószerződéses gyakorlati képzéssel kapcsolatos témákról, amelyeket európai és nemzeti szinten is érdekesnek találnak.
Válság: veszély és lehetőség
A 2008-as pénzügyi válság, majd a koronavírus-világjárvány jelentős kihívásokat – és persze egyben lehetőséget is – jelentett Európa-szerte a tanulószerződéses gyakorlati képzési rendszerek számára. Központi kérdéssé vált a rendszerek adaptációs képessége, valamint a zöld és digitális átmenetre való fókusz.
A most megjelent kiadvány, „Tartósra tervezve: a tanulószerződéses gyakorlati képzés jövőképe, célja és adaptációs képessége válságok idején” tizenegy ország rendszerét ismertető rövid tanulmányt tartalmaz, két témát feldolgozva:
- Tanulóképzési reziliencia válság idején – célja a gazdasági ingadozások és a tanulószerződéses gyakorlati képzés közötti kapcsolat megértése, valamint olyan módszerek azonosítása, amelyek révén a részvétel vonzóvá tehető a vállalatok számára – biztosítva a munkaadók részvételét és tanulószerződéses gyakorlati képzésekben válság idején is.
- A tanulószerződéses gyakorlati képzés jövőképe és célja – annak feltárása, hogy miért küszködnek az érdekelt felek még egy adott országon belül is a „gyakornoki képzés” közös értelmezésén, illetve társadalmi-gazdasági szerepét illetően. Annak átgondolása, hogy miként lehet elősegíteni a közös nevező kialakítását.
Ország-elemzések megállapításainak összehasonlítása
A kiadvány rövid esszéket tartalmaz a témában Bulgária, Ciprus, Franciaország, Hollandia, Portugália, Románia, az Egyesült Királyság, Dánia, Németország, Litvánia és Lengyelország gyakornoki gyakorlatának tükrében.
Az országspecifikus szempontok kiegészítéseként a Cedefop ország-, illetve rendszer összehasonlító elemzéseket is végzett a következőkre összpontosítva:
- Vállalati részvétel válság idején: ingadozások és kiváltó okok
- Intézkedések a vállalati részvétel növelésére
- Mi segíthetné elő a vállalati részvételt
- A nemzeti definícióban/szabályozásban foglalt jövőkép
- Az egyes nemzeti érdekelt felek jövőképe(i)
- Az ütköző jövőképek hatása a végfelhasználókra
- Hogyan lehet elősegíteni és fenntartani a konvergenciát
A tanulmányok azt mutatják, hogy két, látszólag lazán kapcsolódó téma (egyrészt a reziliencia, másrészt a jövőkép és cél) összefügg egymással, mivel a tanulószerződéses gyakorlati képzési rendszer kialakítása és felépítése összeköti őket.
Az országjelentések összehasonlító elemzése arra a következtetésre jut, hogy bár a gazdasági válságok alááshatják a vállalatok, és a fiatalok tanulószerződéses gyakorlati képzésben való részvételét, a tanulószerződéses gyakorlati képzési programok és rendszerek kialakítása elősegítheti a gyakorlati képzések könnyebb alkalmazkodását, ellenálló képességét, sőt helyreállítását.
Forrás megjelölése: Cedefop
Kép forrásának megjelölése: Cedefop
KAPCSOLÓDÓ HÍREK

Elérhetőek a végleges felvételi eredmények
Nem kell tovább izgulni, hogy sikerült-e a felvételi.
Szegedi SZC

Lemorzsolódás helyett karrier
A helyettes államtitkár a szakképzés nyújtotta lehetőségekről tájékoztatott
IKK

Sorrendmódosítás
Az iskolai jelentkezési sorrend módosítása március 25–27. között lehetséges!
IKK